5 x ideeën voor content als recruiter

De arbeidsmarkt is op hol geslagen. Loop de straat uit, keer de hoek om en jouw kandidaat is al tien banners, posters of social media-posts tegengekomen waar er gevraagd wordt om zijn/haar expertise. Hoe val je nog op als recruiter? Door een sterk employer brand te bouwen voor jouw opdrachtgever of werkgever, met een doortastende recruitment marketing strategie als vervolg. 

Bij een sterke strategie horen dus ook acties die passen bij het werkgeversmerk. Begin jij jouw post op social media met: “Word jij onze nieuwe collega?” Dan ben je af… Het is nu eenmaal een feit dat je hiermee niet de prijs voor onderscheidend vermogen wint. Moet je dan net zoals recruitmentbedrijf Hero een vakantie naar Ibiza beloven? Nee, zeker niet. Maar het is nu écht tijd om clichés los te laten. 

Dat was het eigenlijk al veel eerder, maar nu is de urgentie zo hoog dat de gevolgen direct voelbaar zijn als je eigenwijs je eigen koers blijft varen en vasthoudt aan het verleden. Daarom wil je ook binnen jouw wervingsstrategie pakkende content maken. Content waarmee je indruk maakt op jouw ideale kandidaat, in plaats van dat deze kandidaat rollend met de ogen weer verder scrollt. 

Je hoeft het wiel niet uit te vinden

Maar, dat betekent niet dat je het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Het is de kunst om jezelf in te lezen over wat werkt, om daar vervolgens je eigen draai aan te geven. Een draai die past bij de opdrachtgever of werkgever waar je voor werft, zodat iedere vorm van content die je maakt een stukje van de opdracht- of werkgever met zich meedraagt. 

Moeilijk? Het zal in het beginnen veel oefenen zijn als je geen tekstschrijver van beroep bent. Daarom heb ik een aantal kant-en-klare templates gemaakt waarmee jij direct 5 ideeën hebt voor content als recruiter. Je kunt deze templates constant aanpassen, toepassen en gebruiken voor jouw posts. Zorg er daarbij wel voor dat de vorm zijn doel niet voorbij schiet, dus niet dat je iedere week een collega uitlicht of een vacature deelt.

5 kant-en-klare ideeën

  1. Een uitgelichte vacature;
  2. Een relatie in de schijnwerpers;
  3. Een collega van jouw relatie in het zonnetje;
  4. Een starter die door jou is geplaatst;
  5. Een actueel thema dat je tegenkomt tijdens jouw werk + jouw mening.

1. Een uitgelichte vacature

“Word jij mijn nieuwe collega?” Stukje tekst erbij, link naar de vacature en klaar. Voor deze posts niet meer. Als je een vacature noemt, wil je dat de post interessant is en lezers inspireert om te reageren of de vacature door te sturen. 

Houd voor de post rekening met de volgende tips:

  • Start met een leuke headliner, dus bijvoorbeeld een typerende quote van een collega die iets vertelt over de bedrijfscultuur van het bedrijf;
  • What’s in it for them? Licht in jouw post uit waarom de kandidaat bij het bedrijf wilt werken in plaats van dat het een opsomming wordt van wat de organisatie zoekt; 
  • Sluit altijd af met een goede call to action. Dus niet alleen: solliciteer direct! Maar een leuke, toffe opbouw, waarbij je het verlangen om te solliciteren nogmaals aanwakkert. In mijn voorbeeld licht ik dit verder toe. 

Dan nu tijd voor een voorbeeld post om mee te variëren. Ik heb hiervoor een vacature gebruikt van LEF Green, voor de functie van Recruiter: 

“Bij LEF staat de kandidaat echt centraal! Ik krijg daarnaast ontzettend veel vrijheid en vertrouwen om de functie zo in te vullen dat het echt bij me past.” – aldus Roanne, onze fijne collega en jouw duurzame verbinder. 

Zit jij niet te wachten op een functie die volledig is afgekaderd qua werktijd en regels? Bij LEF Green maak je impact op jouw voorwaarden. Je hebt de mogelijkheid om jouw functie naar veel vrijheid en vertrouwen vorm te geven. We kijken namelijk naar wie jij bent en wat jij nodig hebt om het beste tot jouw recht te komen. 

Een tipje van de sluier van wat je nog meer van ons mag verwachten:

  • Een uitstekend vast salaris tussen de 2500 euro en 3500 euro, mét een contract voor een vast dienstverband. We spreken graag direct ons vertrouwen uit bij een goede klik en match;
  • Een plek waar jij de ruimte hebt om je ambities handen en voeten te geven door het persoonlijke budget, trainingsmogelijkheden en het enthousiasme vanuit elkaar om te gaan voor wat je wilt; 
  • Een zeer goed haalbare bonusregeling die iedere maand wordt uitgekeerd en een vakantieplan dat is afgestemd op jouw persoonlijke situatie. 

Klopt jouw hart op de groene plek en ben jij net zoals collega Roanne een duurzame verbinder? Dan komen we graag met je in contact om kennis te maken. 

Dit is overigens de vacature waar het over gaat.

2. Een relatie in de schijnwerpers

Bij LEF Recruitment en LEF Green zetten we regelmatig relaties in de schijnwerpers. Ook wanneer er niet een directe vacature aan gebonden is, maar vaak wel. Door jouw opdrachtgevers of werkgever een gezicht te geven, bouw je actiever aan de binding met jouw doelgroep. Ook voor en na de vacature wil je die binding houden. Je weet nooit wanneer er weer behoefte is aan een nieuwe collega. 

Voor deze posts wij ik graag naar het voorbeeld van een post die mijn collega Demi heeft gemaakt. Onze razende reporter Leon van Uden is op bezoek geweest bij onze relatie HELLO SUNS. Op deze manier matchen we actualiteit (het was voorjaar op het moment van plaatsen), onze relatie, een toffe tekst én openstaande vacatures in één post. 

3. Een collega van jouw relatie in het zonnetje

Deze posts doen we bij LEF Recruitment en LEF Green gemiddeld één keer per maand. We merken dat volgers het altijd leuk vinden om de gezichten achter LEF te zien. Je verbindt immers met een mens en niet met een logo. 

Je kunt dit ook voor jouw relaties of werkgever doen. Het geeft een kijkje in de keuken én het is voor potentiële kandidaten fijn om te zien wie in de toekomst hun mogelijke collega’s worden. Zo hebben wij nog via LEF Recruitment mijn collega Jeanne uitgelicht. Deze post vind ik erg leuk geschreven. Hij is rechttoe rechtaan, maar je kunt er ook voor kiezen om collega’s op een andere manier te laten zien. Bijvoorbeeld door te omschrijven wat ze in een werksituatie doen en hoe. 

Hiermee kun je dus eindeloos variëren, volledig gematcht op het werkgeversmerk, de bedrijfscultuur en de marketingstrategie. 

Zet de volgende stap als recruiter

Met deze drie voorbeelden kun jij als recruiter weer vooruit met het maken van content. Op dit moment ben ik volop bezig met het ontwikkelen van mijn online programma Recruit Insight. Met dit programma zet jij de volgende stap als recruiter, zodat je de topper in jouw branche wordt. Ben je benieuwd naar meer van dit soort tips? Dan is het programma iets voor jou. Ik duik hiermee nog dieper in op thema’s zoals toekomstgericht werven, recruitment marketing en inwerk adviezen ontwikkelen. 

Blijf op de hoogte door mij te volgen op LinkedIn en meld je binnenkort alvast aan voor de mailinglijst Recruit Insight – waarmee je elke week een concrete tip krijgt om jouw recruitment skills te ontwikkelen. 

Over Joris 

Expert in recruitment, betrokken ondernemer en altijd enthousiast over innoveren. Met LEF Recruitment en LEF Green ben ik eigenaar van de leukste wervings- en selectiebureaus in Nederland. Daarnaast ben ik in te schakelen als interim recruitment manager, spreker en coach voor recruiters die verder willen groeien en buiten gebaande kaders durven te denken. Bel, mail of WhatsApp mij via 06-46013627 of info@jorisbverhoeven.nl!